• Prijavi se
  • Facebook
  • Instagram
  • Youtube

Kada je pravo vreme da dete krene na kurseve iz popularne nauke?

Rano obrazovanje i pravi put

 

Zadatak roditelja je oduvek bio složen: da obezbedi sve uslove da bi dete moglo da se na što bolji način razvije, da usavrši svoj intelekt i dobije dobar osnov za što bolje obrazovanje. Čini se da je danas taj zahtev još delikatniji: u ponudi postoje razne opcije ranog obrazovanja, nastavnici i roditelji svesni su toga da u savremenom svetu zahtevi obrazovanja postaju sve složeniji i da će tržište budućnosti zahtevati ekspertizu u tehnologijama o kojima, za sada, još uvek samo čitamo. Ali postavlja se pitanje: „Ka čemu dete usmeriti, a da mu ne našteti?“  

Mi mislimo da je pravilno rano obrazovanje veoma važno u smislu razvoja logike i (što je još važnije) razvoja specifičnih interesovanja deteta. Primetićete da u ponudi već postoje razni programi koji, svaki na svoj način, nude put za određeni tip ranog obrazovanja i budućih interesovanja. Koji odabrati?

 

Zbog čega mislimo da su naučnopopularni kursevi najbolji za decu?

 

Neka deca veoma rano počinju da postavljaju iznenađujuće zanimljiva i inteligentna pitanja, za koja je neretko potreban određen nivo stručnosti da biste im dali zadovoljavajući odgovor. Kada dođu do uzrasta od, na primer, 11 ili 12 godina, primetićete da već imaju svoja interesovanja. Tada je jedino što možete da im pružite kurs na kojem će ta interesovanja moći da razviju i da saznaju sve što ih zanima.

 

Kada je pravo vreme da dete počne da sluša predavanja iz, na primer, astronomije?

 

Prvi odgovor je: čim počne da postavlja smislena pitanja o svemiru, planetama, živim bićima i svemu onome o čemu je nešto već čuo ili pročitao. Drugi odgovor je da je pravo vreme kada priznate sebi da je najbolje da dete obučava neko ko je ekspert za određenu nauku.

Predavanja iz astronomije uticaće na dete da u mladim godinama stekne prva znanja vezana za kosmos, kosmičke objekte i događaje, kao i o tome kako su najbolje naučne teorije koje imamo danas građene. To je veoma interesantnan put koji će dete inspirisati i otvoriti njegov um ka naučnoj širini i originalnom razmišljanju.

 

Da li je u osnovnoj školi rano da se sluša o atomskoj strukturi materije i kvantnoj teoriji?

 

Mi mislimo da nije. Ne postoji opasnost od ranog informisanja o drugačijim fizičkim i logičkim zakonima i događajima od onih na koje smo uobičajeno navikli u svetu niskih energija i velikih masa.

 

Da li je u osnovnoj školi rano na popularan način učiti o genetici?

Nije i ne postoji opasnost od sticanja prvih bioloških i genetičkih pojmova još u ranom uzrastu.

Ono što je važno za polaznike popularnih kurseva jeste:

  1. Da ih niko neće ispitivati, ocenjivati ili terati da ponove ono što su čuli
  2. Moći će da, sasvim rasterećeno i sa pravom mladalačkom znatiželjom, postavljaju pitanja, maštaju i diskutuju, a to je najbolji način da se nešto nauči.
  3. Dobiće zdrav osnov za dalju intelektualnu nadgradnju, što će im pomoći u bilo kojoj oblasti koju kasnije odaberu da uče

 

Smisao učenja nauke „od malena“ nije u traženju grešaka i nemogućnosti potpunog razumevanja nekog teorijskog okvira, nego u sticanju širine posmatranja problema, razvoju pravog pojma naučnog mišljenja i razumevanju legitimnosti drugih perspektiva u istraživanju. Nakon toga, svaka druga vrsta obrazovne i profesionalne nadgradnje biće lakša, pravilnija i sledstvena onome što je pravilno postavljeno u mladosti.
 

I, naravno, takva praksa je najbolji put za otkrivanje često duboko skrivenih talenata!

   

 

 

Škola fizike i matematike M&M | Septembar 29, 2023 | Blog